miercuri, 8 septembrie 2010

Atentie la frontiere !!!

M-am gandit sa scriu acest post avand in minte unele experiente personale de data recenta sau mai vechi.Cunoasterea foarte clara si precisa a frontierelor unui proiect poate determina in final succesul sau esecul unui proiect. De multe ori mai ales in cadrul proiectelor mari sau in care sunt implicate mai multe echipe de proiect granitele proiectului sunt undeva intr-un nor de ceata. Lucrul asta are o mai mica importanta in cadrul proiectelor interne ale unei companii ( proiectul are ca beneficiar un departament intern) deoarece pana la urma toti angajatii trag la acceasi caruta.Lucrurile se schimba radical in cazul in care benficiarul este unul extern.
Sa ma explic putin. Exista tendinata fireasca a membrilor echipei ca in elanul creator si din dorinta de a-si face cat mai bine treaba de a face si lucruri care nu sunt treaba lor ci sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului.
In vine in minte un proiect mai vechi in care am fost implicat mai mult colateral si in care am fost invitat sa-mi spun o opinie. In cadrul unui proiect de implementare ERP membrii echipei din dorinta de a-si face cat mai bine treaba au inceput sa-i reorganizeze planul de conturi al benficiarului precum si alte treburi ce tineau de bucataria interna a acestuia. Deoarece oamenii beneficiarului erau slabi pregatiti acestia nu erau in stare sa furnizeze echipei de proiect datele necesare pentru implementarea modulul de contabilitate. Ei bine consultatii din echipa au inceput practic sa-i reorganizeze intr-un mod coerent beneficiarul inregistrarile contabile tocmai pentru a-si usura lor munca lor. Toate bune si frumoase dar proiectul a inceput sa intarzie si beneficiarul cu tupeu a inceput sa ceara penalizari. Pana la urma dupa un schimb mai dur de replici scandalul s-a aplanat. Gresala desigur a fost a managerului de proiect care trebuia sa opreasca proiectul si sa introduca o cerere de schimbare si dupa aprobarea ei sa reorganizeze proiectul.In cazul de fata evident membrii echipei de proiect si-au depasit obligatiile pe care le aveau prin contract si au oferit practic consultanta pe gratis.
Al doilea exemplu care imi vine in minte este unul de data recenta in care am fost implicat in mod direct. Un beneficiar dorea sa-si upgradeze sistemul informatic. Desi contractul avea clauze clare privind obligatiile ambelor parti, au aparut disensiuni cu privire la migrarea unor aplicatii proprietare ale beneficiarului pe noua platforma. Deoarece aplicatiile nu erau perfect compatibile cu noua platforma membrii echipei au inceput de capul lor sa gaseasca solutii de compatibilizare. Evident aceasta era sarcina beneficiarului sa ia legatura cu producatorul aplicatiei si sa ceara suport pentru noua platforma.
Aceste exemple cred ca sunt destul de edificatoare in ceea ce priveste depasirea granitelor unui proiect. Dupa cum se vede in ambele cazuri depasire granitelor s-a facut oarecum inconstient din dorinta de face proiectul sa mearga mai departe. De aceia m-am gandit sa trag un semnal de alarma fiti cu ochii in patru si ca un granicer "Atentie la frontiere".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu